Helhedsplan for Billund midtby
Bygherre
Billund Kommune
Beliggenhed
Billund
År
2010
Omfang
75 hektar
Konkurrence
3. placering
Team
Metin Aydin
Leif Chr. Johannsen
Samarbejdsparter
GBL
Orbicon
Billund står i dag over for en række bymæssige udfordringer. Her mangler helhed og en kvalitet, der er byen værdig. Byen forekommer knopskudt og præges af en vis tilfældighed. Resultatet er en rumlig, fysisk og mentalt fragmenteret by med betydelige afstande og barrierer mellem funktioner, som i stedet burde berige hinanden.
Forslagets hovedstrategi er at samle disse fragmenter til en slagkraftig og sammenhængende turistdestination. Samtidigt en integrationsmodel, hvor både beboerne og gæsterne har retten til byen. Herved sættes gang i flows af mennesker, kultur og kapital. Turismen skaber en reel og blivende værditilvækst, og vejen banes for en kulturel udveksling og en bæredygtig udvikling.
Målet er fortsat tematiseret familieturisme. Billund er synonym med LEG, hvilket skal være den bærende tankegang i alle initiativer. Byens uvurderlige brands og magneter er Lego® og Legoland®, som skal styrkes via komplementerende attraktioner.
Strategien er tosidig: Tiltrækning af flere gæster samt udvikling af mere helårsturisme.
Forslaget indeholder nye attraktioner i form af Design Outlet, SimWorld, vinterlegoland samt Skidome. Hver for sig og i synergi med eksisterende attraktioner og faciliteter skabes her grundlaget for en meget betydelig vækst i besøgstallet, både endags- og flerdagsbesøg.
Der skabes en ny, logisk forbindelse gennem byen, mellem den nuværende bymidte og attraktionerne. Denne Playway, som bliver verdens vel nok længste legelandskab, forløber langs bækken og skulpturparken. Nye attraktioner indpasses langs denne by-korridor, som bliver både byens og gæsternes frit tilgængelige rum. Her skabes en situation, hvor gæsterne vil berige bylivet side om side med byens egne borgere. Et rum præget af interaktion, leg, kultur, natur og bevægelse. Om aftenen skifter stemningen til det eventyragtige i form af en særlig lyssætning.
Legelandskabet vil lokke og trække gæster ind mod bymidtens butikker, restauranter m.v. Man går, løber, hopper, cykler eller leger sig af sted. De tilgrænsende funktioner – også skolen, plejecentret, Billund Centret, Hotel Legoland og Hotel Propellen – kan orientere sig ud her imod, til gensidig berigelse.
Installationerne til leg, bevægelse, motion, kunst- og kulturoplevelse indebærer et klart sundhedsmotiv. Lege- og motionsfaciliteterne kan fremstå som en åben udstilling og et eksperimentarium for producenternes nyeste anlæg med digitale effekter, opgaver, lyde, lys etc.
Travbaneområdet omdannes til nye byformål som f.eks. Design Outlet, Sim World, hotel, ferielejligheder og eventuelt boliger. Området kan udformes i en dynamisk og fleksibel, delta-lignende struktur, hvor veje, stier, vandrender og grønne arealer smyger sig rundt omkring og mellem bebyggelsen.






